روند رو به افزایش تبادلات تجاری از مرز باشماق

شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ 767 0
روند رو به افزایش تبادلات تجاری از مرز باشماق در سال 2020 حجم تبادلات تجاری از مرز باشماق با ایران یک میلیارد و 312 میلیون دلار بود. در 7 ماه سال جاری میلادی نیز 750 میلیون دلار  تبادلات تجاری از مرز باشماق مریوان انجام شده است.

به گزارش تجارت بان، حجم مبادلات تجاری ایران و اقلیم کردستان در سال 2019 حدود 6 میلیارد دلار بود و این میزان در سال 2020 به 5 میلیارد دلار رسید.


60 درصد از حجم کالاهای مبادلاتی را مواد غذایی و 40 درصد دیگر را نیز مصالح ساختمانی، مواد نفتی و دیگر محصولات، تشکیل می دهد.


«اسماعیل علی» مسئول روابط عمومی گذرگاه مرزی باشماق به روداو گفت: در سال 2020 حجم تبادلات تجاری از مرز باشماق با ایران یک میلیارد و 312 میلیون دلار بود. در 7 ماه سال جاری میلادی نیز 750 میلیون دلار  تبادلات تجاری از مرز باشماق مریوان انجام شده است.

 

«مصطفی شیخ عبدالرحمان»، رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان، می گوید اگر چه بیشتر تجارت ما با ایران، واردات است اما با بهبود روابط می توانیم حجم صادرات خود را نیز افزایش دهیم.

 


وی گفت: با شیوع کرونا و در ابتدای آن تجارت ما با ایران وبیشتر کشورهای دنیا مناسب نبود، اما در هفت ماه اخیر این روند بسیار بهبود یافته و مبادلات تجاری رو به افزایش بوده است.


علاوه بر 3 گذرگاه رسمی باشماق، پرویزخان و حاج عمران (تمرچین)، از 9 گذرگاه غیر رسمی نیز کار صادرات و واردات ایران و اقلیم کردستان انجام می شود و تلاش هایی برای افزایش رسمی کردن گذرگاه های مرزی در جریان است.
منبع: روداو 
 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه