مرز باشماق با راه‌اندازی منطقه آزاد کردستان هاب لجستیکی بین‌المللی می‌شود

شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ 434 0
مرز باشماق با راه‌اندازی منطقه آزاد کردستان هاب لجستیکی بین‌المللی می‌شود مدیر اجرایی منطقه آزاد کردستان گفت: در اهداف عالی منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان، با تقویت زیرساخت‌های الزم، مرز باشماق به هاب لجستیکی در مقیاس ملی و بین‌المللی تبدیل می‌شود.

به گزارش تجارت بان، حمیدرضا بیتا، اظهار داشت: تقویت مرز باشماق بعنوان یکی از بهترین مسیرهای ترانزیتی شرق به غرب و تبدیل پهنه مریوان بعنوان هاب صادراتی محصولات تمامی مناطق کشور با احداث نمایشگاه دائمی جهت بازار مصرف کشور عراق از دیگر اهداف عالی در چشم‌انداز منطقه آزاد کردستان است.

 

به گفته وی، هاب لجستیکی، مرکزی خاص است که در آن تمامی فعالیت‌های سازماندهی، تفکیک، هماهنگی، توزیع و حمل ونقل کالا از طرف واحدهای مختلف تجاری و توسط اپراتورهای مختلف صورت می‌گیرد.

 

وی با اشاره به طرح ساماندهی مرز باشماق گفت: ساماندهی بخش پایانه‌های، فعالیت‌های کوتاه مدت، ساماندهی محدوده ترانشیپ صادراتی و شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی، ساماندهی صنوف خدماتی و هماهنگی بین دستگاهی از جمله بخش‌های این طرح است.

 

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری - صنعتی بانه مریوان به فعالیت‌های بلندمدت هم اشاره کرد و گفت: توسعه پایانه باشماق از هفت هکتار موجود به ۱۸ هکتار در قالب طرح توسعه (طرح جامع مصوب شورای عالی ساماندهی مرزهای کشور) از مهم‌ترین این برنامه‌هاست.

 

بیتا به تسهیلات لازم در بخش دسترسی هم اشاره کرد و افزود: احداث کمربندی مریوان بعلاوه تکمیل 4 بانده‌شدن مسیر سنندج به مریوان، دو برابر شدن حجم مبادلات تجاری طی دو سال آتی و حتی 3 برابر شدن در صورت افزوده شدن مرز سیرانبد، تامین زیرساخت‌های لازم و منتظر نماندن برای طرح جامع، از اقداماتی است که برای تسریع در جذب و استقرار سرمایه‌گذاران در دست انجام است.

 

وی اضافه کرد: احداث مجتمع‌های خدماتی در تراز بین‌المللی برای پذیرایی از گردشگران خارجی و شکوفایی ظرفیت‌های گردشگری مریوان در پهنه تعریف شده، ضمن جذب و افزایش توریسم داخلی و خارجی شغل‌های مکمل بی‌شماری در سطح کل استان ایجاد خواهد کرد.

 

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری - صنعتی بانه مریوان افزود: باتوجه به ظرفیت‌های مصرفی در اقلیم کردستان عراق، احداث سورتینگ‌های صادراتی، کشاورزی و پالایشگاه‌های دام در ایجاد و رونق تولید و اشتغال در منطقه موثر خواهد بود.

 

بیتا یادآور شد: توسعه توریسم‌درمانی، آموزشی و گردشگری از مهم‌ترین محورهای توسعه‌ای پهنه مریوان است.

 

صادرات به عراق با راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری- صنعتی بانه و مریوان دو برابر می‌شود

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری - صنعتی بانه و مریوان گفت: ۲۰ درصد از صادرات کشورمان به مقصد کشور عراق است که با راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان به ۴۰ درصد می‌رسد.

 

بیتا اظهار داشت: از تمام عزیزانی که در مسیر اجرایی شدن کمک فکری، راهبری و تشکیلاتی
داشتند، اعم از نخبگان دانشگاهی، اقتصادی، رسانه‌ای، حوزه اقتصادی استانداری، استانداران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنم و امیدوارم اجرایی شدن این مهم، بهترین اتفاق‌ها را برای مردم این منطقه رقم بزند.

 

وی درباره مهم‌ترین ویژگی مناطق آزاد تجاری گفت: اعمال امتیازات قانونی، معافیت مالیاتی، بخشودگی گمرکی منوط به محصورشدن مناطق، از جمله مزایای این طرح است.

 

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری - صنعتی بانه و مریوان با بیان اینکه طرح جامع این مناطق باید ظرف ۱.۵ سال از آغاز به کار تهیه و ظرف دو ماه به تصویب شورای عالی مناطق آزاد برسد، افزود: منطقه آزاد کردستان مشتمل بر ۲ پهنه بانه به مساحت ۲هزار هکتار مشتمل بر مزر رسمی سیرانبند و پهنه مریوان به مساحت سه هزار و ۵۰۰ هکتار مشتمل بر مرز رسمی باشماق است.

 

بیتا با اشاره به مهم‌ترین هدف منطقه آزاد بانه - مریوان گفت: این منطقه یک طرح استراتژیک و پیشرانِ تمام شاخصه‌های توسعه استان است که به کاهش قاچاق، امنیت پایدار مرز، گسترش سرمایه‌گذاری، اشتغال مردم بومی به ویژه جوانان بانه و مریوان و جلوگیری از مهاجرت روستاییان مرزنشین کمک شایانی خواهد کرد.

 

وی به ظرفیت‌های منحصر به فرد منطقه آزاد بانه و مریوان اشاره کرد و گفت: ظرفیت کشور عراق برای افزایش صادرات آن هم با حضور پررنگ بازار ترکیه، ظرفیت ترانزیت به غرب کشور، صادرات به کشور سوریه) نزدیکترین راه زمینی به بندر لاذقیه سوریه از مسیر بین‌المللی باشماق که دریچه‌ای به دریای مدیترانه است و وجود ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان به علاوه قرابت‌های مثال زدنی فرهنگی و اجتماعی و ۲ پایانه مرزی رسمی باشماق و سیرانبد از جمله طرفیت‌های مهم است.

 

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری- صنعتی بانه و مریوان تاکید کرد: تنها در مرز باشماق تا پایان بهمن ماه سال گذشته بالغ بر ۱.۷ میلیارد دلار مبادلات تجاری انجام شده که در واقع یک بندر خشک صادراتی قلمداد می‌شود.

 

بیتا ادامه داد: در همین مدت ترانزیت مسافر به اقلیم کردستان عراق بیش از ۷۰درصد رشد داشته است.

 

وجود زیرساخت‌های برجسته مانند فرودگاه سقز، فرودگاه سنندج، کریدور شمال غرب به جنوب غرب، راه آهن همدان به سنندج و امکان ارتقاء تا سلیمانیه عراق، وجود سه سد گاران، بانه و عباس آباد در مجاورت پهنه‌های تعریف شده و ظرفیت‌های بی‌بدیل گردشگری در مریوان از دیگر ظرفیت‌هایی بود که بیتا به آن اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: بانه، نگین تجاری غرب کشور با بیش از ۱۰۰ مجتمع تجاری و یک هزار و ۵۰۰ غرفه و وجود شهرک صنعتی بانه در کنار منطقه ویژه اقتصادی بانه و قابلیت تبدیل به هاب تولید لوازم خانگی و روشنایی در سطح کشور، فعالیت معادن مختلف طلا و آهن و از همه مهمتر نیروی جوان متعهد و خوش‌فکر در کردستان می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن برای منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان باشد.

 

پهنه بانه به سایت پیشران تولید لوازم خانگی و روشنایی کشور تبدیل می‌شود

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری-صنعتی بانه مریوان گفت: منطقه ویژه اقتصادی بانه مشتمل بر 100 هکتار است که 35 هکتار از این منطقه در 80 قطعه آماده واگذاری است که تاکنون 40 قطعه واگذار شده که 10 قطعه آن به سرمایه‌گذاران خارجی اختصاص دارد.

 

بیتا اظهار داشت: برنامه اصلی این است که پهنه بانه به سایت پیشران در حوزه تولید لوازم خانگی و روشنایی کشور تبدیل شود.

 

وی با اشاره به فراهم بودن زیرساخت‌ها در منطقه بانه گفت: از 100 هکتار موجود در این منطقه تاکنون 35 هکتار آماده واگذاری شده و آماده‌سازی 50 هکتار نیز توسط پیمانکار شروع شده است.

 

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری- صنعتی بانه مریوان افزود: منطقه ویژه اقتصادی بانه تنها منطقه ویژه اقتصادی است که طرح جامع مصوب دارد.

 

بیتا به اقدامات در دست اجرا برای بهبود زیرساخت‌های این منطقه اشاره کرد و گفت: تعریض و چهاربانده کردن مسیر بانه به سیرانبند از جمله این اقدامات است.

 

وی یادآور شد: برای ساماندهی مرز سیرانبند بانه نیازمند هماهنگی میان دستگاهی در امور مختلف از جمله گمرک، راهداری و پایانه ها، مرز زمینی و گذرنامه هستیم.

 

مدیراجرایی منطقه آزاد کردستان اضافه کرد: تهیه طرح جامع و اخذ تاییدیه شورای ساماندهی مرزهای کشور، سامانه Transhipment کالا، رفع موانع و مشکلات آنسوی مرز، ساماندهی در حوزه ترانزیت مسافر و جذب سرمایه‌گذار از جمله کارهای زیرساختی است که تلاش می‌شود بخشی را پیش از تایید طرح جامع به سرانجام برسانیم./فارس

 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه