خیز عراق برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی

یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ 556 0
خیز عراق برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی احسان اسماعیل وزیر نفت عراق پس از چند روز رایزنی با مقامات دولت فرانسه و شرکت‌های بزرگ این کشور، تاکید کرد که در تلاش برای تضمین سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه‌های نفت و انرژی در عراق می‌باشد.

به گزارش تجارت بان، وزیر نفت عراق با اشاره به دخایر نفتی بزرگ کشورش و لازمه سرمایه‌گذاری خاجی بیشتر در این زمینه گفت: هدف از این سفر دیدار با نمایندگان شرکت‌های بزرگ و رساندن پیام تجاری به آنها برای حضور بیشتر در بازار عراق بود.

 

وی تاکید کرد: اکنون ظرفیت تولید نفت عراق چهار میلیون و ٨٠٠ بشکه در روز است و هدف این است تا پایان سال ٢٠٢٥ به پنج میلیون و تا سال ٢٠٢٧ به هشت میلیون بشکه در دروز برسد.

 

وی گفت: اکنون حدود یک میلیون بشکه مصرف داخلی داریم و بقیه را صادر میکنیم،  در حال حاضر سه میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه در روز صادرات داریم.

 

سفر وزیر نفت عراق به فرانسه از روز چهارشنبه آغاز شده و روز شنبه (٢٨ مه)  به پایان می‌رسد.

 

احسان اسماعیل روز جمعه با مقامات انجمن کارفرمایان فرانسه، مدیر عامل گروه توتال انرژی فرانسه و وزارت انرژی دیدار و گفتگو کرده است.

 

توتال انرژی علی‌رغم اینکه قراردادی ١٠ میلیارد دلاری در سال ٢٠٢١ با عراق امضا کرده، آماده اظهار نظر در مورد دیدار و گفتگوی خود با وزیر نفت عراق نبود.

 

توتال انرژی، سپتامبر سال گذشته این قرارداد را با دولت عراق منعقد کرد؛ قراردادی که شامل ساخت واحدهایی برای استخراج، جمع‌آوری و فرآوری گاز در سه میدان مختلف با هدف تولید برق می‌باشد. همچنین هدف آن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن گازهای فرار در حین استخراج نفت خام است.

 

در این توافق‌نامه همچنین ایجاد یک واحد تصفیه آب دریا با ظرفیت بالا با هدف افزایش ظرفیت پمپاژ آب در مزارع جنوب عراق، بدون افزایش استخراج آب شیرین در این کشور کم آب، جای دارد.

 

این قرارداد همچنین شامل ساخت نیروگاهی برای تولید یک گیگاوات برق از انرژی خورشیدی است که بە شبکه منطقه بصره (جنوب) متصل می‌شود.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه